Vreemde eend in de ruif…

Op de vele evenementen waar we de afgelopen zeventien jaar zijn geweest gaat het voornamelijk om whisky en nog eens whisky. Vijftien jaar geleden zijn we zo’n beetje gestart om food pairing op de stand van Diageo te introduceren.
Pas nu dringt het door dat het een toegevoegde waarde kan zijn en dat whisky en lekkere hapjes een uitstekende aanvulling kan zijn. Het publiek is er nu klaar voor. Dankzij 24Kitchen en de opkomende BBQ cultuur zijn we klaar voor de meer experimentele organoleptische uitdagingen. Yeah! Eindelijk! Het is zo leuk om te zien hoe dit daadwerkelijk ‘aanslaat’ bij het grotere publiek. De pioniers van dit fenomeen zijn misschien toch de Belgen, maar die zijn juist wel conservatief op het gebied van whisky & eten.
Gelukkig zet dit lekker door en kunnen we wellicht over 10 jaar ook een whiskysuggestie vinden op de kaart naast een klinkende wijn.

Andere spirits zetten ook aardig door. Mezcal (van de agave, net als tequila) is nu in de grote steden aan het doorbreken en rum heeft inmiddels al een plekje gevonden in de harten van de whiskygenieters. Het is een mooi product, waarvan de bruine rum, net als Scotch, op vaten rijpt. Mooie diepe tonen van uiteenlopende aroma’s; de meeste tijdens het lageren ontstaan.

Op het GBI (Grote Boze Internet) beweren digitale tongen dat er suiker wordt toegevoegd aan rum. Hoeveel suiker voeg je eigenlijk toe als je E-150a toevoegt aan whisky? Hoeveel zin heeft het om te noemen dat je whisky un-chillfiltered is, als je product 46% of hoger is (buiten het insluiten van aroma’s)? Wat de reden is, kan niemand van de producenten me vertellen. Ik kan het wel beredeneren, maar ik wil graag middels een achtergrond onderzoek begrijpen wat hier nou zo fout of goed aan is. U toch ook?

Sinds we ook een beetje van wijn begrijpen, de wetgeving een beetje hebben uitgeplozen op r(h)um en de zin en de onzin nu een beetje kunnen scheiden, begrijp ik ook dat kwaliteit niet kan bestaan zonder het hebben van een aantal piketpaaltjes. Wetgeving is noodzakelijk om een predicaat te kunnen geven langs een referentiekader. Sommigen begrijpen niet helemaal dat authenticiteit en vertrouwen in een eigen product zou moeten prevaleren boven het hebben van een mening en hierop een eigen verheven standaard op definiëren.

Een strijd zoals MacDonald’s met de Burger King voert door elkaar kapot te maken in hun reclames is niet gezond en bovendien respectloos.

Gelukkig zit ik slechts in de whiskywereld en heb niets te maken met dit soort praktijken. Bovendien vind ik respect voor de concurrent een goed wat je niet mag onderschatten…

Have a dramtastic day!