Hoe word je Whiskyambassadeur…

Dat is een vraag die ons veel wordt gesteld. In relatie tot het vorige artikel, je bent het eigenlijk al op het moment dat je een ander wil overtuigen hoe mooi en lekker het product is. Dat begint meestal met een blik op je collectie en een typische vraag: “Tjemig, wat heb je veel whisky’s staan. Ik vind het helemaal niet lekker! Waarom heb je zoveel flessen?”

Een professionele whiskyambassadeur, dat zijn er echter niet veel. Bij zo iemand hoort een specifiek competentieprofiel, wat begint met: PASSIE. Als je whisky niet lekker vindt, kan je er ook niet met passie over praten.
Daarnaast hoort bij een whiskyambassadeur de volgende competenties in hoge mate de beschikking te hebben over een omgeving-sensitief gedrag, de wil om te groeien in kennis, vaardigheden en gedrag, professioneel overkomen, perfectionistisch, een gedegen kennis te hebben over productie, marketing, sales en de business in het algemeen.
Het onderhouden van het netwerk is daarbij ook van belang en trouw te zijn aan zijn opdrachtgevers of werkgever. Kennis en kennissen zijn onmisbaar belangrijk. Uiteindelijk, als er een baantje vrijkomt, zijn er meestal honderden sollicitaties. Zonder een goed netwerk heb je geen schijn van kans.
Als laatste is respect te hebben voor de concurrenten. Zonder concurrentie heb je geen levensvatbaarheid. Ook niet als whiskyambassadeur. Zorg in ieder geval voor een eigen stijl en identiteit in wat je doet en blijf bij jezelf.

De tijd van oude mannen in een comfortabele leren stoel met een groot glas whisky en sigaar is allang voorbij. In de afgelopen 20 jaar is, mede dankzij het werk van de whiskyambassadeurs, de leeftijd van de standaard whisky genieter flink gedaald. En de gemiddelde leeftijd van de whiskyambassadeurs loopt ook gelukkig naar beneden, want niet alleen kennis is belangrijk, maar ook het kunnen aansluiten bij de juiste doelgroep.

Ik ben benieuwd hoe de wereld van whiskyambassadeurs er over 5 jaar uitziet. In 2000 heb ik nog een onderzoek gedaan onder de Nederlandse bevolking en slechts 0,3% (ca. 50.000 mensen >18jr) was geïnteresseerd of bovenmatig geïnteresseerd in Schotse whisky. Gezien de duizenden proeverijen, trainingen en festivals die tussentijds hebben plaatsgevonden, zal dat aantal ook wel drastisch zijn toegenomen.

Ik vermoed dat nog veel meer vrouwen ons werk zullen overnemen. Dat is een goede ontwikkeling. In het bedrijfsleven is het streven om 30% vrouwen te hebben op belangrijke posities. Ik zou het alleen maar toejuichen dat er 70% vrouwen en nog een handjevol mannen ons discipelwerk gaan doen. Op die manier komen er ook eindelijk meer vrouwen de categorie binnen.

Uiteindelijk ben je whiskyambassadeur als je je passie kan uitdragen. Of dat nou na een voetbalwedstrijdje is in de kantine, via een whiskyclub, je eigen proeverijen of wat dan ook, je bent er al mee bezig. Het is een lot uit de loterij als je dat ook nog eens je professie mag noemen en werkt voor een grote of kleinere importeur. De kansen hier op zijn wel heel erg klein… There is just a lucky few.

Have a dramtastic day!