Beleving…

Het is best leuk om te horen dat verschillende mensen uit de industrie hetzelfde denken en toch hun eigen visie er op nahouden.
Gisteren was ik op een release party van een nieuwe Ierse whiskey met cocktailmannen en vrouwen en natuurlijk ook de Brand Ambassador. Ze spreken allemaal over hetzelfde en willen dit ook zo goed mogelijk bereiken: onze gasten hebben een beleving nodig.
Het verhaal van het Spaanse wijntje wat op vakantie zo lekker smaakte en thuis niet werd meermalen verteld. Storytelling, leuke omgeving, juiste temperatuur, vakmanschap, geen bullshit en gastheerschap zijn toch de juiste ingrediënten voor een leuke en kwalitatieve beleving. We zijn het er allemaal over eens.

De etiquette die daarbij hoort is niet beschreven. Een ieder beleeft zijn moment op zijn eigen wijze. Het heeft meer met de normen en waarden van een gast te maken en hoe jij daar als host (en met je eigen normen en waarden) mee omgaat. Dat bepaalt een groot deel van het succes.

Sommige dingen zijn niet te leren, zoals het hebben van een natuurlijk inzicht op gastheerschap en het hebben van respect. Je onderscheidt een goede gastvrouw of heer aan deze talenten. De rugzak met kennis is zo te vullen, mits je een passie hebt voor je vak, waarbij je onderkent dat kennis nodig is om je vak op een juiste manier uit te oefenen. Ik herken helaas bij veel collega’s dat de drive ontbreekt. Is dat fout? Nee hoor, het onderscheidt ons van elkaar. Als iedereen op dezelfde manier zijn werk zou uitoefenen zou het wel een saaie boel worden…